Sabtu, 29 Oktober 2011

RPH PJ - PERGERAKAN ASAS (LOKOMOTOR)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI


Mata pelajaran              :           Pendidikan Jasmani                                                      
Tarikh                            :           21 Ogos 2011
Tunjang                         :           Kemahiran                                                                    
Masa                             :           30 Minit (8.00 pg-8.30 pg)
Tajuk                             :           pergerakan asas                                                           
Tahun                            :           2 cergas
Sub- Tajuk                     :           lokomotor                                                                    
Bil. Murid                       :           20 org
Tunjang sampingan         :          2 Kecergasan                  :           Daya tahan kadiovaskular                     
                                                 3 Kesukanan                  :           Keselamatan
ObjektiF                          :           Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid       dapat:
1)     Psikomotor                      :           melakukan tiga daripada lima pergerakan lokomotor (berlari,   berjalan, melompat, merangkak dan meniniti) dengan betul.
2)     Kognitif                            :           Memahami pergerakan lokomotor dan jenis pergerakan lokomotor.
3)     Afektif                              :           Menunjukkan sifat keyakinan apabila melakukan aktiviti.
   Menunjukkan sifat bertanggungjawab semasa aktiviti dijalankan.
Kemahiran berfikir          :           Menjana idea- menggunakan pelbagai pergerakan mengikut situasi..
Pengalaman lepas          :           Murid-murid belajar mengenai pergerakan lokomotor    berjalan,melompat dan merangkak.
Penerapan nilai              :           Murid memperlihatkan nilai patuh kepada arahan, disiplin diri dan    kerjasama di dalam kumpulan.
Penggabungjalinan        :           Pergerakan asas- Manipulasi alatan.
Kesepaduan                    :           Mata pelajaran Matematik – Mengira jumlah pergerakan.
Alatan                             :           Kon (4), Bola getah(5)gelung rotan(5)

Bahagian/
Masa
Aktiviti
Butir mengajar/ fokus pembelajaran
Organisasi
Alatan/ catatan
Permulaan
(3-5 minit)
Memanaskan badan
i.      Permainan kecil
-       Kucin dan burung pipit

ii.     Regangan
-       Kaki
-       Tangan



-murid mengejar rakan yang keluar dari sangkar
-Menyentuh dan bertukar

-5 kiraan
-tangan kiri dan kanan
Kaki kiri dan kanan
 

 




Perkembangan
(8-10minit)
Langkah 1








i.    Pergerakan lokomotor
-     Berlari

-     Berjalan

-     Melompat

-     Merangkak

-     Meniti




-     pergerakan dilakukan  dengan tunjuk cara




Langkah 2


Ii.Rangkaian pergerakan lokomotor.

-         Berjalan
-         Berlari
-         Melompat
-         Merangkak
-         Meniti


                

                                               
               
               



Kemuncak
(8-10minit)



Permainan kecil


-dua pasukan
Memasukkan bola dalam bakul



Penutup
(3-5minit)

i.        Regangan






·         Anggota atas



































ii.   Soal jawab












-       Berdiri tegak, kaki dibuka melebihi luas bahu.
-       Kuncikan pergelangan tangan kiri dan kanan.

-       Tolak tangan lurus ke depan sambil membongkok 90 darjah.
-       Kira dengan kiraan 8.
-       Ulang aktiviti sebanyak 3 kali.

-       Tangan diluruskan
-       Kaki dirapatkan kemudian bengkokkan badan sehingga tangan dapat mencecah lantai.

-       Tarik nafas dengan menggunakan hidung dan melepaskan ke mulut dengan kiraan 3 kali.


-       Keselamatan sebelum aktiviti
-       Keselamatan semasa aktiviti
-       Keselamatan selepas aktiviti































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sOCCER !!!

Cuteki cute

MEET me again !!!